بعد از ناهار و زماني كه به ساعات نيمه روز نزديك مي‌شويم، چه اتفاقي مي‌افتد كه احساس خستگي و كسالت بر ما چيره مي‌شود به طوري كه حتي صداي تيك تيك ساعت را نيز مي‌شنويم و به فكر چاره‌اي براي اين خستگي مي‌افتيم.

به گزارش ايسنا، خستگي بين روز محصول الگوي زندگي مدرن و امروزي است كه هميشه ما را از تحرك باز مي‌دارد. حتما در اداره و ساعات كار متوجه همكاران خود شده‌ايد كه پشت سر هم قهوه و يا چاي مي‌نوشند تا از اين سستي و خواب آلودگي خلاصي يابند.

اما چه عواملي موجب اين احساس ناخوشايند مي‌شوند و آيا راه‌حلي براي اين مشكل وجود دارد؟.

پايگاه اينترنتي« اسليپ توماچ» در مقاله‌اي دلايل اين خستگي و خواب آلودگي را به اختصار بيان كرده كه عبارتند از:

۱-‌ نداشتن خواب كافي و مطلوب در هنگام شب؛

اكثر ما كار را به خانه مي‌بريم. همين طور حرف زدن با تلفن و كار با لپ‌تاپ و رايانه را در منزل هم ادامه مي‌دهيم و بدون توقف تا نيمه شب تلويزيون تماشا مي‌كنيم.

با اين كار خود را از ساعات اوليه خواب شبانه كه تاثير بسزايي در آرام كردن و ترميم اعصاب خسته و سرحال كردن بدن دارد محروم مي‌كنيم. اگر به طور منظم دير بخوابيم و صبح زود بيدار شويم تا به سركار برسيم، باعث مي‌شود كه خيلي زودتر در طول روز خسته شويم. بنابراين توصيه مي‌شود حداقل ۷ تا ۸ ساعت خواب شبانه آرام و بدون آشفتگي داشته باشيد و سعي كنيد تلفن همراه خود را نيز خاموش كنيد.

۲- نداشتن زماني براي ورزش و بازي كردن

بدون شك بدن شما بدون ورزش زودتر خسته و فرسوده مي‌شود. درست است كه ساعات اوليه صبح پرترافيك‌ترين ساعات كاريست اما حتي از يك فرصت اندك نيز استفاده كنيد و خود را از يك نرمش ساده، پياده‌روي كوتاه يا دويدن مختصر روي تردميل محروم نكنيد.

همچنين اين تفكر اشتباه را از خود دور كنيد كه تاثير ورزش و تحرك در ساعات بعدازظهر نصف تاثير ورزش صبحگاهي است چون بايد هر زماني را براي ورزش كردن غنيمت بشماريد در غير اين صورت هيچگاه از مزيت هورمون‌هاي شادي كه بدن را سرزنده و شاداب مي‌كنند بهره‌مند نخواهيد شد.

۳- اضطراب و نگران دائمي را از خود دور كنيد

استرس بيش از حد و طولاني مدت نه تنها فشارخون را بالا مي‌برد بلكه باعث كاهش تمركز مي‌شود. سعي كنيد با تكنيك‌هاي مختلف خود را شاد و عاري از تنش نگه داريد. به شغل خود، خانواده و اطرافيان خود افتخار كنيد. با اين كار نگراني‌هاي خود را پايان خواهيد داد.

۴- نداشتن زماني براي خوردن يك صبحانه كامل و متعادل

بيشتر كساني كه هنگام بعدازظهر احساس خستگي مي‌كنند افرادي هستند كه به اميد يك ناهار مفصل از صبحانه صرف‌نظر مي‌كنند. نخوردن صبحانه موجب پرخوري در وعده ناهاري مي‌شود و در نتيجه خستگي شما را تشديد مي‌كند.

-‌ توصيه‌هايي براي سرزنده و با نشاط ماندن در طول روز:

-‌ حتما به موقع از يك صبحانه متعادل استفاده كنيد كه حاوي انواع غلات ، لبنيات و ميوه‌هاي مورد علاقه شما باشد.

- از نوشيدن زياد قهوه يا چاي بعد از صبحانه يا قبل از ناهار پرهيز كنيد. چون اين كار نه تنها اشتهاي شما را به هم مي‌ريزد بلكه شما را مضطرب مي‌كند.

- در وعده ناهار غذاي زياد نخوريد چون باعث مي‌شود باقي روز احساس خستگي كنيد. اما همين غذاي مختصر بايد حاوي مقادير متعادلي از كربوهيدرات‌ها، پروتئين‌ها و چربي‌ها باشد.

- شب به اندازه كافي بخوابيد.

- برنامه ورزشي داشته باشيد.

- حداقل ۸ تا ۱۰ ليوان در طول روز آب بنوشيد.

- بين صبحانه و ناهار تنقلات مصرف نكنيد.