نمایش نتایج: از 1 به 4 از 4

موضوع: تمرینات ورزشی ویژه نوزادان

  1. Top | #1
    مدير کل فروم

    عنوان کاربر
    مدیر کل
    تاریخ عضویت
    Oct 2011
    شماره عضویت
    41
    سن
    21
    نوشته ها
    27,696
    تشکر
    10
    تشکر شده 2 بار در 2 ارسال
    نوشته های وبلاگ
    2
    میزان امتیاز
    10

    تمرینات ورزشی ویژه نوزادان

    مجله شهرزاد: نرمش و ورزش یکی از عادت‌هایی است که می‌توان آموزش آن را از سنین نوزادی و نوپایی در برنامه روزانه نوزادان قرار داد و به این بهانه علاوه بر حفظ سلامت و نشاط عمومی و جسمانی نوزاد او را با یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای حفظ تندرستی و تناسب اندام از‌‌ همان سنین کودکی آشنا کرد. امروزه اهمیت آشنایی نوزادان با نرمش و ورزش به حدی توسط متخصصان طب فیزیکی و کار‌شناسان این حوزه تذکر داده شده که در بسیاری از کشور‌ها به ویژه کشورهای اروپایی همچون انگلیس و فرانسه ورزش و نرمش روزانه برای کودکان زیر ۵ سال نیز اجباری و ضروری شده است. به این ترتیب کودکان زیر ۵ سال، حتی نوزادان نیز بعد از یک ماهگی موظفند در طول روز تمرینات ورزشی داشته باشند یا در برنامه روزانه آن‌ها بازی‌ها و سرگرمی‌های پرتحرک وجود داشته باشد. از این شماره در کنار هم برخی تکنیک‌ها و تمرینات ورزشی ویژه گروه سنی یک تا ۶ ماه را مرور می‌کنیم.

    از فواید ورزش نوزادان بیشتر بدانید
    تحقیقات کار‌شناسان نشان می‌دهد نوزادان و کودکان زیر ۲ سالی که در این دوران به صورت روزانه و مستمر ورزش و نرمش می‌کنند در مقایسه با همسالان دیگر خود سلامت و نشاط بیشتری دارند. به گفته کار‌شناسان، شروع ورزش‌های پایه و انجام نرمش‌ها هیچ محدودیت سنی ندارد و حتی شروع ورزش و نرمش از سنین نوزادی می‌تواند برای آینده او و علاقه‌مندی‌اش به ورزش بسیار مفید باشد. از آنجا که برای ورزش کودک بدن کودک توسط دستان پدر یا مادر لمس می‌شود، کودک علاوه بر دریافت انرژی‌های پدرانه و مادرانه، احساس امنیت و آرامش می‌کند و در عین حال از خواص درمانی ورزش و نرمش برای تقویت عضلات، به کارگیری و فعال شدن عضلات و افزایش سطح ایمنی بدن بهره می‌گیرد.

    بهترین تکنیک‌ها برای نوزادان یک تا ۶ ماهه
    اگر چه نوزادان یک تا ۶ ماهه به خودی خود توانایی حرکت دادن اعضای بدن و عضلات خود را ندارند، اما همگی آن‌ها به طور ناخودآگاه از تکان دادن و کشیدن عضلات و بدن‌شان احساس لذت و رضایت می‌کنند. بنابراین این لطف بزرگی است که در زمانی که آن‌ها توانایی حرکت ندارند با شیوه‌ای صحیح به آن‌ها در کشش عضلات، پیچش بدن و حرکت دادن مفاصل‌شان کمک کنید.

    پیش از ورزش باید رعایت کنید
    برای ورزش دادن نوزاد شرایط ویژه‌ای را باید در نظر بگیرید که رعایت آن‌ها به حفظ ایمنی و سلامت نوزاد کمک می‌کند:
    •  برای ارائه ماساژ از یک زیرانداز نرم و مناسب استفاده کنید.
       حتما ورزش را روی زمین انجام دهید تا راحت‌تر بتوانید حرکات را روی نوزاد اجرا کنید.
       در فضایی آرام و در شرایطی که خودتان به لحاظ روحی در آرامش هستید، نوزادتان را ورزش دهید زیرا استرس شما از طریق دستان‌تان به بدن نوزاد منتقل می‌شود.
       دقت کنید که دمای اتاق نوزاد مناسب با شرایط او باشد و به میزان کافی اکسیژن داشته باشد.

  2. Top | #2
    مدير کل فروم

    عنوان کاربر
    مدیر کل
    تاریخ عضویت
    Oct 2011
    شماره عضویت
    41
    سن
    21
    نوشته ها
    27,696
    تشکر
    10
    تشکر شده 2 بار در 2 ارسال
    نوشته های وبلاگ
    2
    میزان امتیاز
    10

    RE: تمرینات ورزشی ویژه نوزادان

    تکنیک صلیب سینه و تقویت ریه
    در این مرحله دستان خود را در حالی که دستان نوزاد را احاطه کرده به سمت بالا و پایین در طرفین حرکت دهید. به این ترتیب با این حرکت به آرامی دستان نوزاد را به سطح زمین نزدیک کرده و دوباره آن‌ها را عمود به زمین قرار می‌دهید. این حرکت که به نام صلیب سینه معروف است. به نوزاد کمک می‌کند تا علاوه بر تقویت مفصل و عضلات ناحیه شانه و سینه به گسترده شدن و تقویت قفسه سینه و ریه کمک شود. این تکنیک را که مناسب برای نوزادان یک تا ۶ ماهه است، بهتر است ۵ بار در روز تکرار کنید. تکنیک دیگری که می‌توانید جایگزین این تکنیک کنید یا موازی با آن انجام دهید بالا بردن و پایین آوردن دستان کودک است.
    [لطفا جهت مشاهده لینک ها ثبت نام کنید.]
    تکنیک دوچرخه
    برای اجرای این تکنیک همان‌طور که نوزاد به پشت خوابیده، این بار سراغ پاهای او بروید. با اجرای این تکنیک که به آن حرکت دوچرخه می‌گویند برای افزایش توان حرکتی نوزاد و تقویت عضلات ران او کمک کنید. برای اجرای این تکنیک کافی است مچ پا و بخشی از پاشنه کودک را در دست بگیرید و مراقب باشید که فشار بیش از حد به پای نوزاد وارد نکنید. در این مرحله به ترتیب پای راست و بعد پای چپ نوزاد را به سمت قفسه سینه او هدایت کنید و این کار را با آرامش انجام دهید تا فشار بیش از حد به مفصل زانوی نوزاد وارد نشود.
    [لطفا جهت مشاهده لینک ها ثبت نام کنید.]
    [hr]

  3. Top | #3
    مدير کل فروم

    عنوان کاربر
    مدیر کل
    تاریخ عضویت
    Oct 2011
    شماره عضویت
    41
    سن
    21
    نوشته ها
    27,696
    تشکر
    10
    تشکر شده 2 بار در 2 ارسال
    نوشته های وبلاگ
    2
    میزان امتیاز
    10

    RE: تمرینات ورزشی ویژه نوزادان

    اولین قدم، گرم کردن عضلات
    نوزاد را به پشت روی زیرانداز بخوابانید. پنجه‌های نوزاد را دور انگشت سبابه خود حلقه کنید و با کمک انگشت شست و دیگر انگشتان خود آن‌ها را به آرامی نگهدارید و مراقب باشید که بیش از اندازه به سرانگشتان و دست نوزاد فشار وارد نکنید. در این حالت دستان کودک را به آرامی و آهستگی به سمت بالا بکشید به گونه‌ای که خیلی آرام شانه‌ها و پشت کودک با زمین فاصله پیدا کند. این حرکت برای شروع و گرم شدن عضلات بالاتنه کودک مناسب است. این تکنیک را ۵ بار تکرار کنید.
    [لطفا جهت مشاهده لینک ها ثبت نام کنید.]
     
    [hr]

    تکنیک نشستن با کشش
    پس از حرکت دوچرخه بهترین حرکت اجرای تکنیک نشستن با کشش نوزاد است. برای اجرای این تکنیک همانطور که نوزاد در حالت درازکش قرار دارد، مچ دست او را بگیرید و با آرامش او را از زمین جدا کنید. این کار را باید با آرامش زیادی انجام دهید و مراقب باشید که پیش از هر جایی باید شانه‌های کودک از زمین فاصله بگیرد و او به آرامی روی زمین بنشیند. اجازه دهید چند ثانیه کودک روی زمین بنشیند و دوباره در‌‌ همان حالت که دست‌های او در دستان شما قرار دارد او را به حالت اول روی زمین برگردانید.
    [لطفا جهت مشاهده لینک ها ثبت نام کنید.]
     
    [hr]

    افزایش استحکام ساعد‌ها
    یکی از شیوه‌هایی که می‌تواند به تقویت عضلات، اسکلت‌بندی و افزایش قدرت بدنی نوزاد کمک کند، اجرای تکنیک ساعد‌هاست. برای این منظور نوزاد را به صورت دمر روی زمین قرار دهید و اجازه دهید او دست‌ و ساعد‌هایش را روی زمین قرار دهد. پس از این‌که مطمئن شدید او به خوبی دست‌هایش را روی زمین قرار داده، پاهای او را از زمین بلند کنید به گونه‌ای که بدن او با زمین زاویه ۴۵ درجه‌ای تشکیل دهد. اجرای این تکنیک دقت و تمرکز زیادی می‌خواهد. چرا که در صورتی که مدیریت خوبی برای نگهداشتن نوزاد وجود نداشته باشد، امکان برخورد صورت و آسیب دیدن بینی نوزاد وجود دارد. بنابراین برای اجرای این تکنیک دقت لازم را داشته باشید و همیشه مراقب باشید که کودک برای نگهداشتن خود از سر و گردنش استفاده نکند.
    [لطفا جهت مشاهده لینک ها ثبت نام کنید.]

  4. Top | #4
    مدير کل فروم

    عنوان کاربر
    مدیر کل
    تاریخ عضویت
    Oct 2011
    شماره عضویت
    41
    سن
    21
    نوشته ها
    27,696
    تشکر
    10
    تشکر شده 2 بار در 2 ارسال
    نوشته های وبلاگ
    2
    میزان امتیاز
    10

    RE: تمرینات ورزشی ویژه نوزادان

    [لطفا جهت مشاهده لینک ها ثبت نام کنید.]

    نوزادان به ورزش خاصی نیازی ندارند. بسیاری از پزشکان متخصص ورزش را برای نوزادان پیشنهاد نمی کنند در حقیقت آنها عقیده دارند که فعالیت بدنی به شکل طبیعی برای نوزاد شکل می گیرد. فعالیتهایی مانند غذا خوردن، حرکت دادن دست و پاها، عوض کردن پوشک، حمام کردن، بازی کردن، غلت خوردن روی زمین، چهار دست و پا راه رفتن، نشستن راه رفتن و حتی رشد کردن اعضای بدن او که به شکل معمول و دائمی در طول روز و هفته تکرار می شود، در حقیقت نوعی فعالیت برای او محسوب می شود. نگران نباشید، نوزاد بیش از آن چیزی که شما فکر کنید ورزش می کند. از زمانی که نوزاد در داخل رحم است و زمانی که به دنیا می آید مدام در حال حرکت کردن است.

    هرچند فعالیتهای ذکر شده نوعی ورزش برای نوزاد به حساب می آید اما نوزادان از لمس کردن، پیچاندن، باز و بسته کردن و حرکت دادن اعضای بدنشان توسط والدین لذت می برند.

    انجام این حرکات برای نوزادان نوعی ورزش محسوب می شود و والدین می توانند در ماه اول این حرکات را آغاز کنند.

    [لطفا جهت مشاهده لینک ها ثبت نام کنید.]
    1-نوزاد را روی زمین خوابانده دستان نوزاد را دور انگشت سبابه خود بپیچانید و با کمک شصت و انگشت سوم دستان او را در دست خود نگه دارید.
    2-سپس، به آرامی بازوهای او را به سمت خود بکشید. در این حالت پشت نوازاد نباید از روی زمین بلند شود. این حرکت را 5 بار برای هر بازو تکرار کنید.

    [لطفا جهت مشاهده لینک ها ثبت نام کنید.]
    نوزاد را به پشت خوابانده دو دست نوزاد را در دست خود قرار دهید سپس بازوهای او را از هم به سمت اطراف باز کنید. مجدد بازوهای او را در داخل سینه او جمع کرده و مجدد از هم باز کنید.

    این ورزش را به آرامی و آهستگی انجام دهید و 5 بار تکرار کنید
    [لطفا جهت مشاهده لینک ها ثبت نام کنید.]
    1-نوزاد را به پشت خوابانده، کف پاها و ساقها را با دست بگیرید سپس به آرامی پاها را به سینه نوزاد خم کرده و کمی از هم باز نگه دارید.
    2-این حرکت را 3 بار تکرار کرده و هر بار کمی بین تکرار مجدد مکث کنید.

    [لطفا جهت مشاهده لینک ها ثبت نام کنید.]
    1-ساعد نوزاد را در دست بگیرید و پشت نوزاد را راست نگه داشته سپس نوزاد را به آرامی از زمین بلند کرده و بنشانید.
    2-پس از انجام این کار نوزاد را به آرامی روی زمین خوابانده و 4 بار این حرکت را انجام دهید

    [لطفا جهت مشاهده لینک ها ثبت نام کنید.]
    1-کودک را روی شکم خوابانده و آرنجهای او را زیر شانه ها و بازوها را روی زمین قرار دهید
    2-لگن نوزاد را گرفته و به اندازه 45 درجه از زمین بلند کنید. در این حرکت چنانچه تلاش کنید تا پاها کمی بلند تر از لگن او قرار بگیرد بهتر است. مواظب باشید تا بینی نوزاد با زمین برخورد نکند.

    [لطفا جهت مشاهده لینک ها ثبت نام کنید.]
    1-نوزاد را به پشت بخوابانید
    2-ساق پای او را راست نگه داشته سپس به آرامی ساق پای راست را به گوش چپ نزدیک کنید ( به زور این کار را انجام ندهید) سپس پا را در موقعیت اول خود قرار داده و پای چپ را به گوش راست نزدیک کنید.

    [لطفا جهت مشاهده لینک ها ثبت نام کنید.]
    1-کودک را روی شکم خوابانده، دست خود را زیر شکم او قرار داده و قسمت پایین بدن نوزاد را بلند کنید. نوزاد باید با کمک بازوها و دستانش تعادل خود را حفظ کند. در این حالت بهتر است نوزاد سر خود را بالا نگه داشته و به جلو نگاه کند.
    2-در هر بار که این حرکت را انجام دادید تا 3 شماره بشمارید و نوزاد را به حالت اول برگردانید

    [لطفا جهت مشاهده لینک ها ثبت نام کنید.]
    1-روی زمین بنشینید، پاها را دراز کرده و زانوهای خود را کمی خم کنید. کودک را روی پاهای خود در حالی صورت او رو به شما است قرار دهید. زیر بغل نوزاد را با دستان خود بگیرید.
    2-کمی خم شوید و اجازه دهید تا نوزاد به سمت شما حرکت کند. این ورزش یکی از بهترین حرکات برای ساق های پاهای او است.

    [لطفا جهت مشاهده لینک ها ثبت نام کنید.]
    خزیدن و چهار دست و پا روی زمین راه رفتن نوعی فعالیت بدنی برای نوزاد به حساب می آید. زمانی که نوزاد آماده است تا به این سو و آنسو بخزد، مجبور است تا خودش را بکشد و باید قادر باشد تا بنشیند.

    نوازادی که به طور معمول می خزد، می آموزد تا توازن را در دو دست و پا ایجاد کرده و حتی یاد می گیرد تا برای حرکت کردن به سمت جلو یا عقب به زانوهای خود فشار وارد کند. برای آنکه به خزیدن یا چهاردست و پا راه رفتن نوزاد خود کمک کنید و او را تشویق کنید تا به فعالیت بدنی خود ادامه دهد، وسایل و اسباب بازی هایی را روی زمین قرار دهید تا نوزاد مجبور شود برای بدست آوردن آنها به اندام خود حرکت دهد.

    [لطفا جهت مشاهده لینک ها ثبت نام کنید.]
    زمانی که نوزاد شروع به راه رفتن می کند، تمام دنیای او تغییرمی کند. راه رفتن نوعی دیگر از فعالیتهای بدنی برای نوزاد محسوب می شود. زمانی که او می خواهد راه برود، مجبور است تا به ماهیچه های پا و عضلاتش فشار وارد کرده و حتی دستان خود را حرکت دهد.

    بعضی از نوزادان در 9 ماهگی قادر به راه رفتن هستند اما 90 درصد از آنها در 17 ماهگی راه رفتن را می آموزند.

    اولین فعالیتی که نشان می دهد نوزاد آمادگی دارد تا راه برود این است که او تلاش می کند تا دستان خود را به وسایل اطراف گرفته و بلند شود. نوزادان عاشق راه رفتن بوده و برای انجام این کار اشتیاق زیادی از خود نشان می دهند. دفعه اولی که آنها بلند می شوند و راه می روند، ممکن است که بخواهند تمام مدت این کار را تکرار کنند.
    [align=left]گروه تحقیقاتی نی نی سایت[/right]

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •