«یاأیها اللذین آمنوا اجتنبوا کثیرا من الظن إن بعض الظن إثم ولا تجسسوا ولا یغتب بعضکم بعضا أیحب أحدکم أن یأکل لحم أخیه میتا فکرهتموه واتقوا الله إن الله تواب رحیم»
حجرات/12
عَنْ أَبِى بَرْزَةَ الأَسْلَمِىِّرضی الله عنه قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّه ِصلی الله علیه وسلم « یَا مَعْشَرَ مَنْ آمَنَ بِلِسَانِهِ وَلَمْ یَدْخُلِ الإِیمَانُ قَلْبَهُ لاَ تَغْتَابُوا الْمُسْلِمِینَ وَلاَ تَتَّبِعُوا عَوْرَاتِهِمْ فَإِنَّهُ مَنِ اتَّبَعَ عَوْرَاتِهِمْ یَتَّبِعِ اللَّهُ عَوْرَتَهُ وَمَنْ یَتَّبِعِ اللَّهُ عَوْرَتَهُ یَفْضَحْهُ فِى بَیْتِهِ ».
اِنَّ الْحَمدَ لِلَّهِ نَحمَدُه وَ نَستَعِینُه وَ نَستَغفِرُه، وَ نَعُوذُ بِاللهِ مِن شُرُورِ اَنفُسِنَا، وَ سَیِّئَاتِ اَعمَالِنَا، مَن یَهدِهِ اللهُ فَلاَ  مُضِلَّ لَه، وَ مَن یُضلِل فَلاَ هَادِیَ لَه، وَ اَشهَدُ اَن لاَ اِلَهَ اِلاَّ اللهُ وَحدَه لاَ شَرِیكَ لَه، وَ اَشهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبدُه وَ رَسُولُه.
پیامبر ِصلی الله علیه وسلم در صورت نگهداری زبان و شرمگاه ضمانت بهشت را داده است حال چقدر زبان را كنترل كرده اید؟زبان با كلماتش شخصیت شما را تعیین و جایگاه شما را در بهشت و جهنم مشخص می نماید آیا زبان شما به ذکر خدا مشغول است؟آیا ملائكه اطرافت را گرفته اند؟ یا جزو غیبت كنندگانی هستی كه لای دندانهایشان پر از گوشت برادر وخواهر مسلمان است .به اجماع مسلمین غیبت جزو گناهان كبیره است.
غیبت نُقل زبان مردم شده، گرچه می دانند غیبت كاری بس خطرناك و جزو گناهان كبیره است ولی با این وجود باز هم از آن دوری نمی‌كنند .
به فرض مثال در نظر بگیرید، اگر كسی شما را به مجلسی دعوت نموده و با گوشت مردار از شما پذیرایی كند برخورد شما در قبال این مهمانی چگونه خواهد بود؟! آیا تا به حال با خود فكر كرده اید كه هر روز چه مقدار از گوشت مردار انسان‌ها را می خورید؟! .
ساعت ده یا یازده كه در دفتر مؤسسه، مدرسه، شركت یا كارگاه جمع می‌شوید تا رفع خستگی نموده و چاشتی و شیرینی‌جات و كیك و سایر مواد غذایی صرف ‌كنید، لحظات خوشی است ولی چرا قبل از پایین بردن كیك، گوشت حرامی لای آن می‌گذاری؟! تعجب نكن، بله! گوشت، آن هم گوشت برادر و خواهر مسلمانت، آن كیك لذیذ دارد به زهر مبدل می‌گردد و از گلویت پایین می‌رود.
آیا با شنیدن آن همه احادیث، توانستی از غیبت كردن خودداری کنی؟آیا از مجالس غیبت دوری گزیده‌ای؟ آیا در صدد تغییر این مجالس برآمده ای؟ آیا از خوردن گوشت مرده دوری كرده ای؛ یا اینكه از مرده خواران بوده ای !؟
اگر كسی به شما بگوید در دنیا آدم خواران وجود دارند شما از گفته او تعجب می‌كنید، ولی جای تعجب نیست! چرا كه اکثر انسان ها به روش دیگر شب و روزشان را با خوردن گوشت مرده ها می گذرانند و خیالشان نیست.
امید است كه ما از جمله‌ چنین انسان‌هایی نباشیم.
تعریف غیبت:
غیبت این نیست كه بدی فردی بگوییم، بلكه غیبت: سخن گفتن در غیاب فرد مسلمان از آنچه در اوست، كه سبب ناراحتی و نگرانی او می شود .
چند تذکر :
شاید بعضی بگویند: این صفات در او ست، بله! با وجود این صفات غیبت است وگر نه تهمت محسوب می شود به فرمایش رسول اللهِ صلی الله علیه وسلم در تعریف غیبت گوش بده:
عَنْ أَبِى هُرَیْرَةَرضی الله عنه أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ِصلی الله علیه وسلم قَالَ « أَتَدْرُونَ مَا الْغِیبَةُ ». قَالُوا اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَعْلَمُ. قَالَ « ذِكْرُكَ أَخَاكَ بِمَا یَكْرَهُ ». قِیلَ أَفَرَأَیْتَ إِنْ كَانَ فِى أَخِى مَا أَقُولُ قَالَ « إِنْ كَانَ فِیهِ مَا تَقُولُ فَقَدِ اغْتَبْتَهُ وَإِنْ لَمْ یَكُنْ فِیهِ فَقَدْ بَهَتَّهُ ».
از ابوهریره رضی الله عنه روایت است كه رسول اللهِ صلی الله علیه وسلم فرمود: آیا می‌فهمید غیبت چیست؟ گفتند: خدا و رسولش داناترند. رسول اللهِ صلی الله علیه وسلم فرمود: از برادرت با چیزی یاد كنی كه از آن خوشش نیاید. گفته شد: اگر صفتی را كه در برادرم وجود دارد، بگویم چه؟ فرمود: اگر آن صفت كه می‌گویی در او وجود داشته باشد، او را غیبت كرده‌ای و اگر آن صفت در او نباشد، بر او افترا بسته‌ای.
بعضی می‌گویند: برای اصلاح و مصلحتش می گوییم. در مقابل گفته ی چنین افرادی باید گفت: اگر نیت صادقانه ای دارید به طریقه حسنه به او بگویید تا خود را اصلاح كند.به بعضی‌ افراد گفته می شود غیبت نکنید، می‌گویند: ما آن حرف‌ها را جلو رویش هم می‌گوییم! ولی حقیقت این است كه جلو فرد جرأت گفتن را ندارند.بعضی‌ها برای تبرئه‌ی خود كه بتوانند هر چه بخواهند، بگویند و غیبت كنند می‌گویند: اگر آن صفت در فرد وجود داشته باشد مشكلی نیست غافل از اینكه این كلاه ابلیس است كه سرشان رفته است. روایت زیر را با دقت بخوانید.
عَن أَنسِ بنِ مالكٍ رضی الله عنه قال: كانَتِ العَرَبُ تَخدِمَ بَعضُها بَعضاً فِی الأسفارِ وكانَ مَعَ أبی بَكرٍ رضی الله عنه وَعُمَرَ رضی الله عنه رَجُلٌ یَخدِمُهُما، فَنامَا فَاستَیقِظا وَلَم یُهَیِّء لَهُما طَعاماً، فَقالَ أحَدُهُما لِصاحِبه: إنَّ هذا لَیُوائِمُ نَومَ بَیتِكُم، فَأیقَظاهُ فَقالا: إِئتِ رَسولَ اللهِ ِصلی الله علیه وسلم ، فَقُل لَهُ إِنَّ أبا بَكرٍ وَعُمَر یُقرِئانَكَ السَّلام وَهُما یَستَأدِمانِكَ، فَقال صلی الله علیه وسلم : أَقرَأَهُمَا السَّلام وَأخَبَرَهُما أَنَّهُما قَد إِئتَدَما، فَفَزِعا، فَجاءَا إلَى النَّبِیِّ صلی الله علیه وسلم فَقالا: یا رَسولَ الله ِصلی الله علیه وسلم بَعَثَنا إلَیكَ نَستَأدِمُكَ فَقُلتَ قَد اِئتَدَما، فَبِأَیِّ شَیءٍ اِئتَدَمنا؟ قالَ: بِلَحمِ أخیكُما، وَالَّذی نَفسی بِیَدِه، إنِّی لَأَرَى لَحمِه بَینَ أنیابِكُما، قالا: فَاستَغفِر لَنا، قال: هُوَ فَلیَستَغفِر لَكُما.
از انس بن مالك رضی الله عنه روایت است: عرب ها عادت داشتند که در سفرها خدمت همدیگر کنند، و همراه ابوبكر رضی الله عنه و عمر رضی الله عنه مردی بود كه به‌ آنها خدمت می‌كرد، آنها بیدار شدند و مرد برای آنها غذا آماده نكرده بود، پس یكی به دیگری گفت: گویا خواب خانه را می‌كند. پس او را بیدار كردند و به او گفتند: نزد رسول الله ِصلی الله علیه وسلم برو و به او بگو: ابوبكر و عمر سلام رسانده و طلب غذا می‌كنند. رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: آنها غذا خورده‌اند، از این گفته ی رسول اللهِصلی الله علیه وسلم تعجب کرده و نزد رسول الله ِصلی الله علیه وسلم آمدند و گفتند: ای رسول الله ِصلی الله علیه وسلم ، آن مرد را به نزد تو فرستادیم تا برای ما غذا بگیرد و شما فرموده اید: آنها غذا خورده‌اند! ما چه چیزی خورده‌ایم؟ فرمود: گوشت برادرتان، و قسم به كسی كه نفسم در دست اوست، من گوشتش را در بین دندان‌هایتان می‌بینم، گفتند: برای ما طلب مغفرت كن. فرمود: او باید برای شما طلب مغفرت كند